آرشیو دی ماه 1399

آموزش صادرات، آموزش واردات، ترخيص كالا، خدمات صادرات و واردات، سايت هاي بازرگاني داخلي و بين المللي

حقوق ورودي گمرك

۳۸ بازديد

همانطور كه مي دانيد و در كلاس هاي آموزش واردات كالا، صادرات و ترخيص كالا هايمان هم گفته ايم، نرخ حقوق ورودي در از مهمترين هزينه ها در امر تجارت مي باشد.

هر كالاي كه وارد مرز گمركي هر كشوري كه وارد مي شود، موظف به پرداخت حقوق ورودي مي شود. اين نرخ ورودي انواع مختلفي دارد كه توسط دولت و گمرك تعيين مي شود.

 نرخ حقوق ورودي ارزشي

نرخ حقوق ورودي ارزشي برحسب درصدي از ارزش كالاي وارداتي تعريف مي شود، نرخ حقوق ورودي اكثر كالا ها در جدول مقررات صادرات و واردات، ارزشي است. براي محاسبه حقوق ورودي از ارزش CIF استفاده مي شود.

حقوق ورودي، واردات قطعي، اعتبار اسنادي، براتي، بدون انتقال ارز، واردات در مقابل صادرات اخذ مي شود. از واردات موقت و ترانزيت خارجي سپرده دريافت مي شود.

 قانون امور گمركي

ميزان تضمين براي ورود موقت كالاهاي مجاز معادل حقوق ورودي متعلقه و براي ساير كالاها معادل حقوق ورودي متعلقه به علاوه نصف تا سه برابر ارزش كالا است كه حسب مورد توسط گمرك محاسبه مي شود.

مطالعه بيشتر: ترخيص كالا از گمرك شهريار

ارزش كالاي ورودي در گمرك در همه موارد عبارت است از: بهاي سيف، بهاي خريد كالا در مبدا به اضافه هزينه بيمه و حمل و نقل، كليه هزينه هاي مربوط به افتتاح اعتبار يا واريز بروات و همچنين حق استفاده از امتياز، نقشه مدل، علامت بازرگاني و ساير حقوق مشابه مربوط به كالا و ساير هزينه هايي كه به آن تا ورود به اولين دفتر گمركي تعلق مي گيرد.

اين هزينه ها از روي سياهه خريد يا ساير اسناد تسليمي صاحب كالا و بر اساس نرخ ارز و برابر بهاي اعلام شده از طرف بانك مركزي ايران در روز تسليم اظهارنامه خواهد بود.

حقوق ورودي و هزينه هاي انجام خدمات بدون توجه به نو يا مستعمل بودن كالا، طبق  ماخذ  مقرر به وسيله گمرك يا اشخاص ارائه دهنده خدمات به پول رايج ملي وصول مي شود. به عبارت ديگر نرخ حقوق ورودي به مبدا نو و يا مستعمل بودن كالا بستگي ندارد.

source: حقوق ورودي گمرك

قانون معافيت صادرات كالا

۴۶ بازديد

در امر تجارت هاي بين المللي، اصول مهمي در آموزش صادرات كالا هستند كه هر تاجري بايد از آنها اطلاع داشته باشد. در مقالات قبل درمورد معافيت ها در زمان ترخيص كالا صحبت كرده ايم.

در اين مقاله قصد داريم به قانون هاي معافيت پرداخت عوارض هاي صادراتي كالا از سمت وزارتخانه هاي مربوطه جمهوري اسلامي ايران تعيين شده اند، بپردازيم.

اطلاع از اين قوانين مي تواند امر صادرات كالا را تسهيل كند، با مشكل روبه رو نكند، يا هزينه هاي صادرات كالا را تا جاي ممكن كاهش دهد.

قوانين معافيت پرداخت عوارض كالاهاي صادراتي

ماده واحده از تاريخ تصويب اين قانون، صادرات كالا و خدمات از پرداخت هرگونه عوارض معاف است. و هيچ يك از وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها، دستگاه هاي اجرايي، شهرداري ها و شوراهاي محلي، استاني و كشوري كه مطابق قوانين و مقررات حق و وضع و اخذ عوارض را دارند، مجاز نيستند از كالاها و خدماتي كه صادر مي شوند عوارض اخذ نمايند يا مجوز اخذ آن را صادر كنند.

تبصره ۱: آيين نامه اجرايي اين قانون به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف مدت ۲ ماه پس از تاريخ ابلاغ اين قانون به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.

مطالعه بيشتر: ترخيص كالا از گمرك شهريار

 بند (ب)  ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم توسعه كشور

اين بند اخذ هرگونه ماليات و عوارض از صادرات كالاهاي غير نفتي و خدمات در طول برنامه ممنوع است.

به منظور ارتقاء سطح كيفي كالاهاي صنعتي توليد، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور مكلف است در لوايح بودجه سنواتي اعتبار موضوع تبصره (۲) مده (۳) قانون را در قبل اعتبارات وزارت صنايع و معادن پيش‌بيني و منظور نمايد. تا توسط وزارت مذكور براي اجراي پروژه هاي تحقيق و توسعه كالاهاي صنعتي به مصرف برسد.

وزارت صنايع و معادن مكلف است فهرست كالاها و توليداتي را كه حفظ توليد و اشتغال آنها مستلزم تعيين تعرفه مناسب مي باشد، تهيه و به هيات وزيران پيشنهاد نمايد. اتخاذ تصميم در خصوص تعرفه اين قبيل كالاها بنا به پيشنهاد وزارت مذكور خواهد بود.

source: قانون معافيت صادرات كالا

ارزش و حقوق ورودي كالا

۴۷ بازديد

در بحث تجارت و ترخيص كالا هاي صادراتي و وارداتي، هر كالايي كه وارد گمرك كشورها مي شود، ارزش گذاري  مي شود. ارزش گذاري كالا بسته به صادراتي يا وارداتي بودن آن متفاوت است.

همچنين  ارزش گذاري كالاها در هر كشوري مخصوص قوانين همان كشور مي باشد. علاوه بر  اين قوانين، نوع كالا، شرايط ورود و خروج كالا، … بر روي ارزش گذاري كالا  تاثير مستيم مي گذارند.

ارزش كالاي ورودي

ارزش گمركي كالاي  ورودي در همه موارد عبارت است از ارزش بهاي خريد كالا در مبدا، به اضافه  هزينه بيمه و حمل­ و­نقل (سيف) به اضافه ساير هزينه هايي كه به آن كالا تا  ورود به نخستين دفتر گمركي تعلق ميگيرد. اين ارزش از روي سياهه خريد يا  ساير اسناد تسليمي صاحب كالا تعيين ميشود و بر اساس برابري نرخ ارز اعلام  شده توسط بانك مركزي در روز اظهار است.

تبصره۱: در تعيين ارزش گمركي، موارد ذيل، درصورت پرداخت افزوده ميشود:

الف- حقوق مالكيت معنوي

ب- هزينه هاي طراحي و مهندسي در ساير كشورها

پ- ظروف و محفظه ها

ت- مواد، قطعات و تجهيزات به كار رفته در توليد كالاي وارده و تامين شده توسط خريدار

ث- هر بخش از عوايد فروش مجدد و عوايد واگذاري تعلق گرفته به فروشنده به طور مسقيم يا غيرمستقيم.

مطالعه بيشتر: ترخيص كالا از گمرك شهريار

تبصره۲: چناچه ارزش گمركي كالاي ورودي از قيمت مندرج در اسناد ارائه شده متمايز باشد، شامل هزينه ها يا موارد زير نميشود:

لف- هزينه ساخت، نصب، سوار كردن، نگهداري يا كمك فني درمورد كالاهايي مانند دستگاه ها، ماشين آلات و تجهيزات صنعتي پس از ورود آنها.

ب- هزيينه حمل و نفل پس از ورود كالا.

پ- هزينه سود متداول ناشي از تامين مالي خريد كالاي وارده توسط فروشنده يا شخص ثالث.

ت- هزينه اقدامات خريدار خارج از شرايط انجام معامله، مانند فعاليت هاي بازاريابي براي كالا.

ث- حق تكثير و توليد داخلي كالاي وارده.

ج-  ارزش يا هزينه اطلاعات و دستور العمل هاي ضبط شده در نرم افزار يا روي  حاملين اطلاعات مانند ديسكت، لوح فشرده و مشابه آن براي استفاده در رايانه.  در اين موارد ارزش حامل خام محاسبه ميشود.

تبصره: اطلاعات و دستور  العمل ها شامل ضبط هاي صدايي، سينمايي، ويدويي، نرم افزارهاي تجاري و  همچنين حاملين اطلاعات، شامل مدارهاي مجتمع، نيمه هادي و وسايل مشابه از  اين حكم مستثني است.

source: ارزش و حقوق ورودي كالا

تحليل SWOT

۵۷ بازديد

از اصول مهم آموزشي در كلاس هاي آموزش صادرات و واردات كالا، تجزيه و تحليل رقبا در بازار هدف مي باشد. به هر ميزان كه  اين تجزيه و تحليل دقيق تر انجام شود، صادرات و واردات كالا به بازار هدف  مقصد، موفق تر صورت مي گيرد.

براي دسترسي دقيق به شناخت رقبا و تحليل  آنها نياز است يكسري اقداماتي انجام شود. كه درنتيجه، اين اطلاعات جمع  آوري شده و در جدول هاي متفاوتي درج شوند.

يكي از اين جدول ها SWOT مي باشد. با كامل كردن جدول SWOT مي توان به راحتي، رقبا را آنلايز كرده و در بازار از آنها پيشي گرفت.

نمودار SWOT چيست؟

نمودار  SWOT نموداري است كه در آن رقيب تجاري را از لحاظ نقاط قوت و ضعف، فرصت ها  و تهديدها مورد بررسي قرار مي گيرد. براي درك بهتر اين موضوع هريك را به  طور جداگانه مورد بررسي قرار داده ايم.

نقاط قوت (Strenght)

– توان بالقوه چشمگير خدمات فني و مهندسي كشورو وجود مازاد عرضه در اين زمينه.

مطالعه بيشتر: ترخيص كالا از گمرك شهريار

– تجارب حاصل از اجراي طرح هاي عمراني و حضور ممتد كشور در برخي از صنايع مهم.

– رشد چشم گير فارغ التحصيلان رشته هاي فني مهندسي و دانشجويان شاغل به تحصيل در اين رشته ها.

– نفوذ در برخي از بازارهاي خارجي و تجارب حال از حضور در اين بازارها.

نقاط ضعف (Weakness)

–  ضعف هاي موجود در شاخه خدمات فني و مهندسي كشور، از قبيل كوچك بودن  اندازه، نداشتن توان مالي، عدم توزيع مناسب شركت ها و نامتجانس بودن حوزه  هاي تخصصي، رقابت شركت هاي توليدي و غيره.

فرصت ها (Opportunities)

– بازار رو به گسترش خدمات فني و مهندسي در سطح جهان و به ويژه كشورهاي آسيايي و خاورميانه.

– وجود روابط مناسب يا  رو به بهبود با بسياري از كشورهاي بازارهاي خدمات فني و مهندسي همسايه.

تهديد ها (Threats)

– وجود رقيبان بزرگ و توانمند در بازارهاي جهاني و سهم بالاي آنها در بازار.

– توسعه نيافتگي، بي ثباتي و نبودن توان مالي در بخش شايان توحهي از بازارهاي هدف براي صادرات خدمات فني و مهندسي ايران.

source: تحليل SWOT